Stress en burn-out

Coaching helpt om de regie terug te krijgen bij stress, overspannenheid en burn-out. Allereerst richten we ons in de coaching op de stressklachten, daarna gaan we op zoek naar de oorzaak/oorzaken én hoe deze valkuilen voortaan te voorkomen. LEES MEERTERUG

Je herkent jezelf niet meer. Bent het overzicht soms kwijt. Slaapt slecht. Concentratie is ook niet meer wat het geweest is. En eigenlijk is dat al enige tijd zo. Herkenbaar? Coaching helpt om de regie terug te krijgen bij stress, overspannenheid en burn-out. Allereerst door ons te richten op de stressklachten. Vervolgens gaan we op zoek naar de oorzaak/oorzaken én ontdekken we hoe je deze valkuilen voortaan kunt voorkomen.

Stress is niet verkeerd. Het zorgt er namelijk voor dat je alert bent. Als stress echter intensief en langdurig is, pleeg je roofbouw. Als je daarvan niet meer vanzelf herstelt, raak je burn-out. Stressklachten, overspannenheid of een burn-out kunnen verschillende oorzaken hebben. Vaak is er niet één oorzaak, maar is het een samenloop van omstandigheden. Het goede nieuws is, dat je er iets aan kunt doen. En onlangs is uit onderzoek gebleken, dat mensen zelfs wel degelijk sterker uit hun burn-out kunnen komen, als ze hun krachten en talenten ontdekken en deze meer gaan inzetten.

Waarom coaching op het gebied van stress en burn-out?

Tijdens het kennismakingsgesprek bespreken we jouw coachvraag is, wat jouw klachten zijn en vraag ik je om een stresstest in te vullen. Allereerst ligt de nadruk op het verminderen van jouw stressklachten. Naast erover praten, is zelf voelen en ervaren ook belangrijk. De methode die ik daarbij hanteer, is de CSR®-Methode. Deze methode pakt de klachten psycho-biologisch aan, wat betekent dat er zowel aandacht is voor lichaam, psyche, als jouw gedrag. Tijdens het traject kunnen er  onderwerpen naar voren komen als: 

  • Balans werk en privé
  • Energiegevers en -nemers
  • Voeding, slaap, beweging 
  • Grenzen stellen
  • Feedback geven
  • Zelfvertrouwen
  • Duidelijk en doelgericht communiceren

Wil je meer weten over mijn werkwijze en tarieven, zie: ‘Start hier jouw coachingstraject’. Bel of mail gerust, voor meer informatie of een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Wat werk je aan, tijdens de coaching?

Tips om je lichaam te laten herstellen van stress:

  • Begin de dag rustig en eindig de dag rustig
  • Zorg voor een regelmatige afwisseling van activiteiten
  • Neem rust na een fysieke inspanning
  • Laat je hoofd tot rust komen na mentale inspanning, liefst in een rustige omgeving
  • Haast je niet

TIPS om stressklachten te voorkomen

REFERENTIE “boven op de berg”

Ik ben zeer tevreden over jouw coaching tijdens mijn proces, de afgelopen maanden. Wat een ontwikkeling heb ik doorgemaakt! Van wat voelde als ‘een wrak in een dal’, ben ik stapje voor stapje weer boven op de berg gekomen. Met een heel nieuw uitzicht. Ik voelde me erg op mijn gemak bij jou en ben je zeer dankbaar (Linda).